OGÓLNE ZASADY PODEJMOWANIA DZIAŁALNOŚCI GOSPODARCZEJ NA WPIS DO EWIDENCJI DZIAŁALNOŚCI GOSPODARCZEJ PO 31 MARCA 2009 ROKU
Organem ewidencyjnym jest wójt. Podstawą podejmowania i rejestrowania działalności gospodarczej jest ustawa Prawo działalności gospodarczej po nowelizacji (ustawa z dnia 19 grudnia 2008 roku. o zmianie ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, oraz o zmianie niektórych innych ustaw Dz.U. z 2009 r. Nr. 18, poz. 97 ) w brzmieniu obowiązującym od 31 marca 2009 r. ( art. 24 ). Wpis do ewidencji następuje na podstawie wniosku, w którym przedsiębiorca zobowiązany jest podać następujące elementy:
oznaczenie przedsiębiorcy, tj. imię i nazwisko i ewentualnie nazwa, pod jaką podejmuje działalność gospodarczą, oraz numer PESEL,
numer NIP przedsiębiorcy o ile posiada,
miejsce zamieszkania,
o ile wykonywanie działalności będzie stale odbywać się poza miejscem zamieszkania, miejsce wykonywania, w tym zakład główny, oraz inne stałe miejsca wykonywanie działalności,
przedmiot działalności, zgodnie z PKD – 2007,
datę rozpoczęcia działalności, która może być dniem złożenia wniosku lub dniem późniejszym niż złożenie wniosku ( art. 14 ustawy o s. dz. g),
numer telefonu kontaktowego lub adres poczty
Dane zawarte we wpisie mogą ulec zmianie – przedsiębiorca zobowiązany jest zgłaszać, zgodnie z art. 7 d, zmiany w ciągu 14 dni od daty zaistnienia faktu zmiany.
Wniosek o wpis w ewidencji oraz wniosek o zmianie we wpisie składany jest na urzędowym formularzu ( dostępny na naszej stronie internetowej) i nie podlega opłacie.
Wniosek składany do gminy listem poleconym musi być opatrzony własnoręcznym podpisem przedsiębiorcy, którego własnoręczność poświadczana jest przez notariusza. Wniosek może być złożony w wersji elektronicznej opatrzony podpisem elektronicznym zgodnie z przepisami o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne. Wniosek o wpis jest jednocześnie wnioskiem o wpis REGON, zgłoszeniem NIP, zgłoszeniem płatnika składek ZUS, albo zgłoszeniem oświadczenia do KRUS.( zasada 1 okienka)
Podstawy i zasady wykreślenia wpisu z ewidencji pozostają takie same jakie obowiązują od 20 września 2008 roku. Znowelizowany został natomiast art. 14 a dot. zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej, który określa, że:
Szczegółowe informacje z tego zakresu można uzyskać z przygotowanego przez Ministerstwo Gospodarki portalu internetowego www.mg.gov.pl
Na portalu znajdą Państwo między innymi wzór wniosku i poradnik z odpowiedziami na najczęściej zadawane pytania.
W celu ułatwienia obsługi interesantów uruchomiona została skrzynka poczty elektronicznej: jedno-okienko@mg.gov.pl, na którą przedsiębiorcy mogą kierować wszelkie pytania.